Embedded?

Embedded BI, eli suomeksi yleensä sulautettu tai upotettu analytiikka ja raportointi. Gartner, tuo kaikista analyytikkotaloista kaunein, määrittää termin näin.

Muista kansainvälisistä analyytikkotaloista Dresner julkaisee Embedded Business Intelligence Market Study Summarya, joista 2017 version voit ladata täältä. Tutkimuksen pohjalta rakentui 33 kohdan lista käyttäjäorganisaatioiden näkökulmasta tärkeimmistä kehitysalueista business intelligencen (BI) alueella, joista Embedded BI oli 12. Samalla vendoreiden suunnalta embedded-kyvykkyydet voivat erota merkittävästikin:

  • 100% käsitellyistä teknologioista mahdollistaa interaktiivisten informaatioelementtien upottamisen kohteeseen
  • Yli 20% toimittajista ei näe takaisinkirjoituskykyä edes relevanttina kehityssuuntana!

(Embedded BI:n monista merkityksistä: Dresnerin 2017-raportti käsittää 24 teknologiatoimittajaa, kun yleisemmin markkinaa katsova Gartnerin Frontrunner-raportti vm2018 jätti raportin ulkopuolelle pitkälle yli 100 ratkaisua!)

Tekninen upotus ei ole määränpää

Teknistä käyttöliittymäjumppaa haastavampaa on todennäköisesti vastata kysymykseen:

Kenelle ja missä kanavassa datan pitäisi tuoda lisäarvoa?

No, kaikille. Ongelma koko BI-maailmassa on vuosikausia ollut tavoittavuuden jämähtäminen alle puoleen käyttäjäorganisaation jäsenistä. Toisen Dresnerin raportin mukaan, parhaimmillakin toimialoilla yli 50% käyttöasteen pääsee vain noin 40% toimijoista (Forbesin tiivistelmä).

Hyödynnättekö dataa mahdollisimman läheltä johtoa vai asiakasta?

Operatiivisen toiminnan tukeminen edellyttää, että analytiikka ja informaatio saadaan sulautettua osaksi päivittäisiä rutiineja ilman tarvetta kouluttaa ihmisiä niiden hyödyntämiseen (ylempänä mainitulla Top33-listalla #9).

Mitä lähempänä asiakasta analytiikkaa hyödynnetään, sitä nopeammin vastaus on oltava tuotettavissa. Ja mitä vähemmän aikaa ihmisellä on käytettävänä, sitä saumattomammin lisäinformaation tulee sujahtaa osaksi tekijän jo käyttämiä järjestelmiä ja kanavia.

Miksi analytiikkaa toteutaan muuten kuin upottamalla?

Datan hyödyntämiseen pätee käytännössä aina logiikka ”Kuraa sisään, kuraa ulos”, eikä tämä ole poikkeus.

  1. Jos ihmiset eivät luota datasta tuotettuihin tulkintoihin, parastakaan näyttömuotoa ei hyödynnetä pitkään.
  2. Vaikka luotettavakin data saataisiin näkymään valmiissa kanavassa, mutta sen hyödyntämiseen vaaditaan liikaa osaamista ja ajatustyötä, sisältöä ei jakseta hyödyntää.
  3. Jos data on riittävän laadukasta ja käyttöliittymä on suoraan loppukäyttäjän valveunista, mutta sisältöä ei teknisistä tai taloudellisista rajoitteista johtuen voida tarjota riittävän laajalle yleisölle, koko projektin arvo ja kehitysvaikutus jäävät helposti liian lähelle nollaa.

Analytiikkaan, visualisointeihin ja muuhun datan jalostamiseen panostetaan edelleen valitettavan usein spot-ratkaisuina: Liiketoimintakäyttäjät saavat helposti investoitua kiiltävimpään diskopalloon kyselemättä liikaa esimerkiksi IT-organisaatiolta, ja samalla heikennetään mahdollisuuksia rakentaa datan hyödyntämiseen liittyvää kulttuuria organisaation yhteisen ohjautuvuuden näkökulmasta.

Näistä syistä analytiikkaa ei usein haluta viedä osaksi toimivia järjestelmiä, vaikka tarve olisikin jollain tasolla tiedostettu.

Toimenkuvalähtöisempää informaatiota

Sisäisten käyttäjien pitää kyetä saamaan ohjeita päivittäisen, viikottaisen ja pidemmänkin aikavälin suorituksensa parantamiseen yhtä helposti kuin he saavat tiedon lentovaihtoehdoista Chicagoon haluttuna ajankohtana. Jotkut tarvitsevat roolissaan työkaluja, mutta lopuille tämä tarkoittaa sovelluslähtöistä sisällönkehitystä. Onko yhteistyölähtöinen analytiikka teilläkin jo todellisuutta?

Ulkoisten sidosryhmien, kuten asiakkaiden ja toimittajien, taas pitäisi jo pystyä tarkistamaan sidossuhteen tilanne reaaliajassa, verkkopalvelusta. Tiedetäänkö teillä, missä vaiheessa kumppaninne toteuttamat asiantuntijaprojektit etenevät juuri nyt? Tai tietävätkö jälleenmyyjänne, kuinka hyvin heillä toteutettu promokampanja onnistui verrattuna keskiarvoon muusta jakeluverkostanne?

Tehokkain organisaatio ei ole sellainen, jossa dataa käytetään johtamisen tukena. Tehokkain organisaatio on se, joka auttaa sisäisiä ja ulkoisia käyttäjiä hyödyntämään dataa, joka päivä, johtaakseen omaa toimintaansa entistä tuottavampaan suuntaan,  (Top 33-listalla #4).

Koska kaikki kehitys lähtee parhaimmillaan perusteiden varmistamisesta, alla on linkit päämiehemme eBookiin “Getting Started with Embedded Analytics”, sekä white paperiin “Making a Case for Embedded BI and Analytics”.

Erinomaista asiaa, haltuunotettavissa nopeasti!