Ei vain yksi helposti kääntymätön termi lisää BI-jargoniin

Mutta mikä sitten? No, hyvä esimerkki pakettiseurantapalvelut; Asiakkaalle (vastaanottaja/lähettäjä) voidaan jakaa palveluna tietoa siitä, missä paketti menee, odotetusta saapumisajankohdasta ja vaikka toimenpiteistä, joita vastaanottajan on suoritettava jotta paketti pääsee esteen yli (tullaus tulee mieleen). Kääntäen: “Onko paketti jäänyt jumiin lajitteluun, milloin minun pitää olla sitä vastaanottamassa ja tullaakohan kuljetusfirma lähetyksen puolestani?”

Missä palveluissa analytiikkalisä tuo arvoa?

Yleisesti ottaen, mihin tahansa asiakkaan näkymättömissä toteutettuun palveluun kannattaa lisätä raportointi-/analytiikkaelementti, josta käyttäjä voi käydä tankkaamassa vastaukset peruskysymyksiin. Esimerkiksi:

  • Ahaa, betoninvalu ei edisty, koska kosteusanturit ovat viime viikon sateiden jäljiltä edelleen punaisella!
  • Kas, näyttää siltä että enterprise-softan pulttaus on valmis ja pitäisi ruveta konfiguroimaan liiketoiminnan tarpeita vasten (soitanpa Erkille, että laittaa pelihousut jalkaan)!
  • Marjo, tämä konsulttiprojektihan on ollut meidän väen kuittausta vaille valmis jo viikon!

On yksi asia ymmärtää itse/sisäisesti, mitä seuraavaksi tapahtuu ja missä kohtaa ongelmia on tullut vastaan, kun aina voi kysyä kollegalta. On aivan eri asia auttaa myös asiakasta saamaan helposti ymmärrys siitä, miksi jokin asia tapahtui.

Kolmas Ihan Eri Asia on se, että esimerkiksi tukkukauppias pystyy ottamaan retail-tasolta tulleen tiedon tuotepalautuksista, laatimaan siitä vertailukelpoisen analyysin eri toimittajien suoritustasosta ja auttamaan sitä suurinta syypesäkettä parantamaan toimintaansa (tai ymmärtämään huonompien yhteistyöehtojen syyt).

Arvo ei vaadi monimutkaisuutta

Yksityishenkilöistäkin puhuttaessa, datan hyödyntäminen osana palvelukarttaa voi tuottaa datapalvelun kuluttajalle merkittäviä hyötyjä itsetuntemuksen kehittämisessä:

  • Mistä kulueristä saan helpoiten säästettyä uuden kalusteen kustannuksen?
    • Luottokorttiraportit
    • Pivon tyyppiset verkkopankkijatkeet
  • Minkälaisia muutoksia sijoitussuunnitelmaani kannattaisi harkita?
    • Sijoitussalkun arvokehitys
    • ”Juuri nyt” -sijoituskohteiden tunnistaminen aiemman sijoitushistorian perusteella
  • Kuinka monta lentoa tammikuuhun mennessä pitää vielä kärsiä, että saan sen Finskin kultakortin?

Datan arvo on kuin ihmeet: Se vaatii tekemistä

Data on palveluresurssi, joka vaatii arvoa tuottaakseen myös kulutettavissa olevan palvelutoteutuksen. Ja koska jokaisen palvelusuhteen ääripäässä on ihminen, hyvin muotoillulla informaatiopalvelulla voidaan esimerkiksi vähentää call center-kuormitusta, optimoida asiakastapaamisten ajankäyttöä (kohti asiakkaalle arvokkaimpiin kysymyksiin vastaamista) ja auttaa liiketoimintakumppania kehittämään kilpailukykyään varmempien prosessien kautta.

Lue lisää päämiehemme eBookista: ”Success in Customer-Facing BI”